text

"Live life, life is mega, even when it hurts...."- Ayim

Thursday 18 March 2010

Allah lebih mengetahui..

Sejak umur 19 tahun lagi Ayim telah sepenuh tenaga melawan kansernya. Ketika itu rakan sebaya sibuk belajar. Ayim nak berjalan pun payah, makan pun hanya di atas katil.

Pada tahun 2001, dia disahkan di Malaysia menghidap non-hodgkin's lymphoma. Selepas membuat pembedahan pada tahun 2002, kami tidak meneruskan berubat di hospital. Kami memilih untuk berubat secara kaedah tradisional. Ayim sendiri membuat keputusan tak mau menjalani kemoterapi. Terlalu banyak cerita menakutkan tentang hospital dan kemoterapi yang didengarnya. Dan kami ibu bapa serta adik beradiknya memberi sokongan dengan keputusannya itu.Yang penting usaha, yang menyembuhkan hanya Allah swt sahaja.

Alhamdulilah setelah sakit terlantar selama lebih kurang satu tahun setengah, dia bangun semula menyambung pelajaran yang tergendala. Semasa dia di sahkan mengidap penyakit ini, dia sedang berada dalam tahun 4 di UTM dalam bidang kejuruteraan sivil. Selepas graduate, dia mendapat kerja sesuai dengan kelulusannya. Secara tradisional nya, pada tahun 2005, dia sudah bebas dari kanser.

Dari segi fizikal, dia memang nampak sihat kecuali kaki kanannya membesar 3 kali ganda daripada saiz normal. Ia dipanggil lymphoedema. Tumornya memang bermula di pangkal paha kanannya. Dalam diam rupanya ada lagi sisa kansernya dalam abdomen.

Ayim, Papa dan Mama pada hari Ayim berangkat ke Leeds..(sept 2009)


Dia datang ke sini ialah untuk membuat Masters dan baru saja berada di sini selama 4 bulan. Pengajiannya dijangka selesai 8 bulan lagi. Keadaanya sekarang tidak mengizinkan untuk kami membawa dia pulang ke Malaysia. 14 jam dalam kapalterbang, dia tak akan mampu bertahan. Mau tak mau, suka tak suka dia kena teruskan berubat di sini. Perubatan disini sudah tentulah dengan menjalani kemoterapi yang dia cuba elakkan selama 8 tahun!

Memang ini satu keputusan yang payah bagi kami. Ia melibatkan nyawa dan masa depan. Selama ini kami amat yakin dengan perubatan tradisional. Kami cukup takut apabila mendengar cerita kesan sampingan selepas menjalani kemoterapi. Ayim sendiri pernah terbaca saorang doktor dari US menulis yang pesakit kanser mati bukan kerana penyakit itu tetapi kerana kesan sampingan selepas menjalani kemoterapi! Itu yang dia cuba elakkan. Dia sanggup berubat secara tradisional.

Permulaan perjalanan Ayim...tujuan hanya untuk belajar, siapa sangka rancangan Allah yang berbeza...



Sekarang .... di bumi UK.... apa pilihan yang kami ada? Nak balik ke Malaysia tak boleh. Tiga malam kami berbincang.... yang positif dan yang negatif. Aku terfikir.... mungkinkah ubat Ayim di sini? bukan di Malaysia? Memang tujuan utama datang kesini untuk belajar. Tetapi.... kita hanya merancang, Tuhan yang menentukan. Bertahun2 aku berdoa supaya Tuhan sembuhkan penyakitnya....minta Tuhan beri petunjuk apa ubatnya. Adakah akhirnya kemoterapi jugak jawapannya?

No comments: