text

"Live life, life is mega, even when it hurts...."- Ayim

Thursday 18 March 2010

Perjalanan yang memilukan

Memang kita hanya merancang, tetapi Allah yang menentukan. Ayim berhijrah ke UK untuk pengajian masternya, tapi rupanya ada agenda Allah yang tersirat....

Sudah 1 bulan lebih aku di Leeds, U.K. Aku datang ke sini dengan keadaan tergesa2 bersama suami. Kami suami isteri memang suka bercuti. Jalan2 dan melancong. Tak kiralah dalam negeri atau pun luar negeri. Pantang ada peluang kami tak akan melepaskannya. Tapi, perjalanan kali ini amat memilukan.

3hb Feb. 2010 - Dapat panggilan daripada anak perempuan kami yang duduk di Manchester memberitahu adiknya, Ayim telah tiba2 pengsan dan sekarang sedang berada di Hospital St. James, Leeds. Keadaannya kritikal. Kedua2 buah pinggangnya tidak berfungsi lagi dan sekarang sedang buat dialisis. Ya Allah.... anak ku. Dia baru berusia 27 tahun.... kahwin pun belum. Salah satu vital organ sudah tidak berfungsi!!! Ibu mana yang boleh bertahan apabila mendapat berita ini.......dia jauh beribu2 batu. Apa yang mampu aku lakukan selain daripada berdoa semoga dia di lindungi Allah dan selamat.

7hb Feb. pukul 8.30 pagi kami sampai di Manchester. Sepanjang 14 jam dalam kapal terbang jantung berdebar2. Doa tak putus2. Tak tau apa berita yang menyambut ketibaan kami. Macam2 gambaran datang silih berganti... yang baik dan yang tak baik. Baru 2 minggu lepas aku menguruskan jenazah ibu ku........ini anak ku pula..... Airmata ku berjurai2 tak dapat di tahan2.
Tetapi.....alhamdulillah....... lega sikit dada bila menantu yang menunggu kami di airport memberitahu semuanya masih terkawal.

Pukul 2 ptg waktu melawat. Kami bersyukur beribu kali syukur melihat Ayim boleh tersenyum bila melihat kami sampai.

Ayim semasa sedang dialisis...


21 hari dia terpaksa tinggal di hospital. Dia pengsan kerana level creatinine nya naik sehingga 1800! Badan nya penuh toxic kerana kedua2 buah pinggangnya tidak berfungsi lagi. Bagi orang normal, biasanya level creatinine hanya sekitar 30. Sekiranya terlambat dia mendapat pertolongan, kemungkinan dia akan koma tak tau bila akan bangun!! Kira sebulan sebelum dia pengsan, dia ada mengadu yang dia tak ada selera makan. Kami ingatkan kerana peperiksaannya yang telah hampir. 2 minggu sebelum itu dia mula muntah2. GP sangkakan itu hanya lah winter bug. Tak sangka yang punca sebenar adalah kegagalan buah pinggang.

Selama 21 hari, macam2 ujian dan usaha telah dijalankan oleh pihak hospital..... salah satunya ialah memasukan 'stent' kedalam ureternya. Tanpa stent ini dia tak boleh buang air kecil secara normal. Sementara menunggu keputusan CT Scan, 25hb Feb, dia dibenarkan keluar dari hospital. Yang menggembirakannya, dia dapat pergi lecture semula.

Ayim pada hari keluar wad...


Tetapi, kegembiraannya hanya lah untuk 2 minggu. Dia mula rasa nak muntah dan pening semula. Bila diperiksa, doktor memberitahu stent yang dimasukkan sebulan lepas sudah tak boleh bertahan lagi. Sepatutnya stent ini untuk tempoh 6 bulan. Keputusan CT scan pula mengesahkan kebimbangan yang memang bersarang dijiwa. Ada tumor di dalam abdomennya berdekatan buah pinggang dan pundi kencingnya. Tumor itu yang telah menghimpit kedua-dua ureternya hingga menyebabkan kegagalan buah pinggang

Rupa-rupanya penyakit lamanya datang kembali....ia mimpi ngeri keluarga kami. Kesihatan Ayim datang dan pergi. Hingga Ayim pernah mengatakan yang dia tak tahu macam mana rasa sihat itu kerana sudah selalu sakit.

Perjalanan ini masih jauh...

No comments: