text

"Live life, life is mega, even when it hurts...."- Ayim

Thursday 18 March 2010

Hari Pertama


Semalam Ayim telah selesai menjalani kemoterapi sesi pertama. Ada 5 sesi lagi. Setiap sesi berselang 3 minggu. Ubat yang diberi ialah CHOP-R, singkatan untuk cyclophosphamide, hydroxydaunorubicin, oncovin, prednisolone dan rituximab. Tetapi rituximab belum lagi diberi semalam kerana menunggu buah pinggang Ayim pulih.

Ayim dalam bilik hospitalnya...


nurse memasukkan ubat chemo...



Selesai kemoterapi, Ayim demam. Doktor memberi Ayim aspirin kerana Ayim alergik panadol. Rupa2nya Ayim pun alergik aspirin! Mata bengkak semalam.


Apabila aku datang keesokannya (18/3), dia jugak di beri neubulizer. Ubat2 chemo itu membuatkan dia susah nak bernafas. Athmanya datang semula. Matanya masih bengkak. Dia mula rasa nak muntah dan tak ada selera makan. Dia complain lapar. Nasi dan lauk yang ku bawa tidak dijamahnya. Makanan hospital pun dia tak usik. Dia hanya minum teh susu dan 3 croissant.

Ubat2 tu jugak membuatkan dia mengantuk.

Alhamudillah, Doktor mengatakan setakat hari ini semuanya berjalan seperti yang diharapkan. Ayim memberitahu ku supaya besok pagi pergi uruskan berkenaan bilik asramanya kerana pihak Universiti sudah menukar status nya kepada "TEMPORARILY ON LEAVE UNTIL JANUARY 2011".

Pelajarannya tertangguh setahun lagi...........

No comments: