text

"Live life, life is mega, even when it hurts...."- Ayim

Wednesday 24 March 2010

Selamat tinggal Leodis..


22hb Mac 2010 - Aku mengemaskan bilik asrama Ayim di Leodis Residences dan menyerahkan kunci ke pejabat Admin. Tak sangka semenjak kami menjejakkan kaki di Leeds kami telah tinggal di bilik 5.22 sementara berulang alik ke hospital.

Bukan tidak ada yang mempelawa kami tinggal bersama mereka tetapi kami lebih selesa tinggal di bilik Ayim. Di tika saat umur sudah melebihi setengah abad, barulah aku faham sebenar2nya maksud "kalau kita menolong orang, ALLAH akan menolong kita". Bila kita dah membantu seseorang, janganlah mengharapkan balasan daripada orang yang kita bantu itu kerana dia mungkin dapat membantu dan mungkin juga tidak. Tetapi bila sampai masa kita terdesak, Allah akan mendatangkan pertolongan itu tak kisah dari siapa. Sekarang kami mengalaminya. Kami tidak pernah kenal dengan pelajar2 Malaysia di Leeds ini. Bila mereka tahu yang Ayim sakit dan kami berada di Leeds, mereka semua dengan rela hati menghulurkan bantuan. Ada yang mempelawa tinggal di rumah mereka, ada yang menghantar/menjemput kami ke hospital, hantarkan makanan dan juga sumbangan kewangan. Kami amat terharu. "Terima kasih anak2 semua. Pakcik & Makcik berdoa hanya Tuhan yang akan membalas budi baik anak2 semua. Kami pasti takkan dapat membalasnya. Semoga anak2 semua berjaya di dunia dan akhirat."

Alhamdulillah...Ayim boleh menerima hakikat yang pelajaran dia terpaksa ditangguhkan demi kesihatan. Pada 20/3, Ayim dimasukkan drip semula sebab takut dia dehydrated.Dr kata kencingnya banyak - 6 litre tapi dia minum air 2 litre saje. Dia mintak dibelikan air Ribena kerana dia dah tak lalu nak minum air putih. Tekaknya nak air yang manis-manis saje. Hari ini dia makan bihun hailam yang dimasak kakaknya dengan berselera sekali. Dan, creatininenya sudah turun 180.

Besoknya, bila aku melawatnya, dengan gembiranya dia memberitahu yang Dr sudah berhentikan steroid dan ubat anti sickness. Dia pun tak ada rasa pening2 dan loya lagi. Hanya dia tidak berapa lalu nak minum air putih. Cretanine nya sudah turun lagi 150. Alhamdulillah. Dan hari ini aku bawakkan dia capati dan kari ayam yang dibeli di Zam Zam Restaurant.



Kalau semuanya berjalan seperti yang diharapkan, dua hari lagi mungkin dia dibenarkan pulang kerumah. Kami akan tinggal di Manchester di rumah kakaknya sementara menunggu sesi kedua kira2 dua minggu lagi.

Bandar Leeds yang kelihatan dari bilik hostel Ayim. Selamat tinggal Leodis!

No comments: