text

"Live life, life is mega, even when it hurts...."- Ayim

Sunday 11 April 2010

Kemoterapi vs Spritual, Emotional & Mental Terapi

Ahad, 4hb April, malamnya Ayim tiba2 je demam ...panas sangat. Dia tak dapat tidur... dia pening dan rasa kedua2 belah kakinya macam nak tercabut. Dia mengerang sepanjang malam dan sesekali minta dipicit kaki dan kepalanya. Besoknya, dia telah kami masukkan ke hospital Christie di Manchester.

Hospital Christie

Alhamdulillah.....nasib baik tidak ada apa2 komplikasi. Cuma ada sedikit jangkitan bakteria. Dia telah disuntik dengan antibiotik. Selepas 3 hari, iaitu pada hari Rabu, dia telah dibenarkan pulang ke rumah. Sesi kedua kemoterapinya yang sepatutnya pada hari yang sama (Rabu 7hb) juga terpaksa ditangguhkan.

Oleh kerana rekod Ayim masih di Hospital St. James, Leeds, dan dia tidak ada masalah yang serius, di Christie Ayim hanya di tempatkan di wad biasa, di Medical Assessment Unit. Setiap cubicle ada 4 orang pesakit. 3 orang 'jiran' Ayim ni semuanya sudah tua... umur dalam lingkungan 60an ke 70an. Ketiga2nya masalah sakit tekak...yang seorang tu langsung sudah hilang suara. Ayim terdengar perbincangan Doktor/nurse - sakit tekak mereka ini semuanya akibat kesan sampingan selepas melalui radioterapi beberapa kali.


Yang aku sedih... Ayim baru je nak menjamah makanan yang aku bawa, jiran yang depan tu berkahak dan meludah sesuka hati! Jiran sebelah kiri pulak terkencing atas katil! Kita yang sihat pun boleh hilang selera makan kalau menghadapi keadaan macam ini..... nasib baik hanya 3 hari.

Di dalam keadaan yang stress sekarang ini.... aku pun perlu kuat dan mesti bertahan. Sebelum aku 'tumbang' ..... aku mesti cari 'terapi' untuk diri aku jugak - 'spiritually, emotionally & mentally'. 'Spiritually', bila umur sudah melebihi setengah abad, memang kita akan cuba mendekatkan diri dengan Allah....aku berusaha untuk menjadi kekasihNya. Insyaallah aku tidak akan jemu jemu untuk terus mendapatkan keberkatanNya.




Emotionally, perangai aku yang suka berdikari banyak membantu ketika ini. Semasa di Leeds, dari tempat aku tinggal, aku akan berjalan kaki setiap hari ke bandar Leeds. Tidak jauh, hanya 20 minit. Sambil berjalan aku akan menikmati keadaan di sekelilingku dan aku akan mengambil gambar mana2 pemandangan yang aku suka. Selepas tu, aku akan 'window shopping' sekejap, masuk kedai keluar kedai.... hanya untuk melupakan masalah buat seketika (escapism). Bila dah dekat waktu melawat, barulah aku naik bas pergi ke hospital.

Di Manchester pun, aku buat perkara yang sama. Aku belajar naik bas dari rumah anak di Salford ke Manchester city. Tukar bas di Picadally Garden barulah ke Christie Hospital. Bila berjaya, terasa keseronokannya. Dan aku sudah berulang kali pergi balik dari Manchester ke Leeds naik bas sorang diri..... rasa macam dari Seremban ke KL je!


Mentally, aku perlu sentiasa bersedia, memantapkan diri dengan ujian Allah yang datang menduga kekuatan iman kami sekeluarga. Kami tidak akan berputus asa kerana Allah membenci hambaNya yang berputus asa.... sedangkan di hadapan masih banyak jalan yang terbuka yang dia mahu kita terokai.

Kami sekeluarga akan terus mencari keredhaanNya tanpa jemu .......

1 comment:

dEa@wanie said...

as'salam mama,

apa kabar????mama ayim,dan family..
saya bru mengikuti blog mama ini..
rasa terharu,sebak..dan kembali bersemangat..
rpanya kta nie diuji dgn bermacam2 dgaan di dnia nie....
kawan2 saya krim as'salam..
kmi di sini doakan kesembuhan ayim..
mama klau xkeberatan saya mintak alamat FB ayim...


salam perkenalan dari saya...